Rabu

PANDANGAN BUYA HAMKA TENTANG SENIMAN

Pada hakikatnya seniman itu bukanlah pengikut setan, bukan sejahat-jahat manusia dan bukan pula manusia yang paling baik.

Tetapi seniman adalah manusia yang ditimbulkan Tuhan dalam segala kalangan untuk mengingatkan manusia atas adanya keindahan dalam alam ini.

Seniman hanya alat untuk menyampaikan kehendak Tuhan, supaya manusia mencari sendiri akan Wajib ul Wujud, sesudah bertemu dengan keindahan yang dihidangkan ahli seni ke hadapannya.

Di zaman pemerintahan Khalifah Umar di tanah Arab, belum selang lama sesudah Rasul wafat, ada seorang penyair bernama Abu Muhjin, dia tergolong dalam Sahabat dan dia percaya akan Nabi, beriman dalam Islam.

Tetapi satu kelemahannya: dia peminum dan pemabuk.

Dalam Islam orang yang mabuk itu dihukum dera. Sesudah berkali-kali dia dihukum lantaran mabuk, sebentar dia taubat, tapi tidak berapa lama dia pun minum pula.

Dia pernah meminta ampun, dia berjanji akan mengikut segala perintah, cuma yang satu itu minum khamar, berilah dia izin yang istimewa.

Dia ikut dalam peperangan besar Qadisiyah, di bawah pahlawan Sa'ad ibn Abi Waqash, dan dalam peperangan itu pun dia dibelenggu di dalam khaimah Jenderal besar itu, sebab telah silap pula dan minum pula.

Ketika peperangan sangat hebatnya, dan diantara dua angkatan perang telah bertempur habis-habisan, pahlawan Sa'ad melihat seorang Serdadu gagah perkasa menunggang kuda kepunyaan beliau sendiri menyerbu ke tengah-tengah musuh.

Beliau kenal akan kudanya dan yang menunggangnya serupa Abu Muhjin, tetapi beliau tidak percaya bahwa itu Abu Muhjin, sebab dia dibelenggu dalam khaimah.

Setelah hari sore dan perang berhenti sementara, Sa'ad pulang ke khaimah. Dilihatnya kudanya terpaut dan Abu Muhjin dalam belenggu.

Kemudian baru beliau tahu bahwa Abu Muhjin telah menipu penjaga dan bersumpah bila hari sore akan kembali ke khaimah dan menyerahkan dirinya dibelenggu, asal selama perang hebat itu diizinkan dia turut berjuang.

(Buya HAMKA, Kenang-kenangan Hidup: Buku Dua, Hal. 101-103, Penerbit Balai Pustaka, Cet.1, 2015).